4.5 uit 9 revieuws

Samen geven we uw tuin de natuur terug

4.5 uit 9 revieuws

Mijn Eerste volledige Klus

Mijn Eerste volledige Klus: Een Waardevolle Les In Geduld en Vertrouwen

Sinds ik begonnen ben als hovenier, heb ik nog geen volledige klus van begin tot eind zelf uitgevoerd. Wel heb ik enkele kleine opdrachten gedaan, zoals het leeghalen van een tuin, snoeiwerk en het afvoeren van groenafval. Maar een complete opdracht waarbij ik alles alleen mocht doen, is nog niet voorbijgekomen. Als hovenier is dat waar je naar streeft, omdat je op die manier kunt testen of je vaardigheden voldoende zijn en of de klant tevreden is met je werk.

Hoe Ik Mijn Eerste Klus Kreeg

Wanneer je start als hovenier, moet je het hebben van mond-tot-mondreclame, social media en in mijn geval ook Werkspot. Het is een handig platform om opdrachten te vinden, maar ik ben van mening dat het niet de belangrijkste bron van inkomsten voor een hovenier moet zijn. Hierover zal ik in een ander blog dieper ingaan.

Mijn eerste opdracht vond ik via Werkspot. De omschrijving was als volgt: “We willen onze tuin met waaltjes laten bestraten. Deze liggen al in de tuin. Het zand voor het egaliseren is nog niet aanwezig.” Het klonk als een eenvoudige klus: 20 m² bestraten, de stenen lagen er al, en alleen het zand moest geregeld worden. Ik berekende dat mij dit twee volle werkdagen zouden kosten, online had ik opgezocht hoeveel waaltjes een gemiddelde hovenier per uur kan leggen en dat aangepast op mijn eigen werktempo. Ook gelijk aangegeven dat ik de week daarop kon starten. Onwetend als ik was, dacht ik dat dit wel goed zou komen: de stenen lagen er, ik hoefde alleen de grond te egaliseren. Hoe anders zou dit lopen…..

De Realiteit van de Klus

De klant gaf aan dat hij na het weekend zou overleggen en er op terug zou komen bij mij. Alleen na een paar dagen stuurde ik de klant zelf een bericht om te vragen of ik nog in aanmerking kwam voor de klus. Waarna ik pas na een paar dagen daarom een bericht kreeg of ik misschien langs wilde komen om de tuin te bekijken. 

Bij aankomst, besefte ik mij meteen dat ik de klus had onderschat en dat deze langer zou duren dan ik had ingeschat. In plaats van de twee dagen die ik had berekend, zouden het er minstens vier worden. Toch dacht ik: “Ik reken twee dagen, en de rest van de tijd neem ik voor eigen rekening.” Je moet immers soms geven om later te kunnen nemen. Dat hoort bij ondernemen, is mijn mening.

Na elkaar even kort gesproken te hebben, de maten van de tuin gekregen te hebben, beloofde ik binnen twee weken een ontwerp aan te leveren. Alleen door drukte en andere opdrachten kwam ik er maar niet aan om het ontwerp op tijd af te maken, waardoor ik mijzelf onnodig extra druk oplegde. Toen ik eenmaal aan het tekenen was, ontdekte ik ook nog eens dat de opgegeven maten niet klopten. Een waardevolle les: altijd zelf meten. Ik besloot terug te gaan om de tuin opnieuw op te meten. Alleen omdat ik een goede indruk wilde maken, vroeg ik mijn mentor om mee te gaan voor feedback.

Dit bleek een slimme keuze. Dankzij zijn inzicht kwam ik erachter dat ik de klus volledig verkeerd had ingeschat. Volgens zijn berekening zou ik er minstens zeven dagen mee bezig zijn. De stenen (waaltjes) lagen namelijk wel in de tuin, maar op een hoop, en ze moesten eerst worden verplaatst en op pallets worden gelegt. Daarna moest de grond nog zeker 10 cm worden uitgegraven voordat er zand gestort kon worden. Pas daarna kon ik beginnen met het leggen van de waaltjes. Daarbij kwamen ook de kosten voor het afvoeren van de grond en het aanvoeren van zand. Omdat dit mijn eerste klus was en mijn ervaring nog volop in ontwikkeling is, bleek de schatting van zeven dagen uiteindelijk vrij accuraat.

Eerlijkheid Duurt het Langst

Ik zou ik niet zijn als ik mijn eerste volledige klus binnen haalt, maar deze al dreigt mis te gaan voordat ik überhaupt begonnen ben. Heel even vroeg ik mijzelf ook af of ik wel de juiste keuze had gemaakt en of ik niet te snel in het diepe was gesprongen. Maar ik ben Duvan niet als ik niet zou denken: F-it, schouders eronder en gaan!

Alleen moest ik de klant nog wel het volledige plaatje geven van de tijd en kosten die de klus uiteindelijk zou kosten. Nadat mijn mentor had aangegeven dat het zeker zeven dagen zou duren, stelde ik een plan op. Ik gaf aan dat de klus zeven dagen zou duren en dat ik drie volle werkdagen in rekening zou brengen, plus de kosten voor het afvoeren van de grond en het aanvoeren van het zand. De overige dagen zou ik voor eigen rekening nemen.

De klant ging hiermee akkoord, deels omdat ik volledig transparant was, mijn fouten erkende en met een passende oplossing kwam. Volgende waardevolle les: eerlijkheid en open communicatie zijn essentieel, juist als het je tegen zit.

Eind Goed, Al Goed?

De klus zelf verliep niet zonder obstakels. Er waren aanpassingen in het ontwerp nodig en het regenachtige weer gooide soms roet in het eten. Op een gegeven moment kon er zelfs helemaal niet gewerkt worden omdat de gang bij de voordeur, waar ik doorheen moest, werd voorzien van nieuw Granito. Daardoor kon ik uiteindelijk drie dagen niet aan mijn klus verder.

Het laatste stressmoment kwam toen ik bijna klaar was en het leek alsof we niet genoeg stenen zouden hebben. De waaltjes kwamen uit een andere tuin en de klant had aangegeven dat het ongeveer 22 m² zou zijn. Maar het waren geen hele stenen; het waren verschillende lengtes, dikte en formaten. Uiteindelijk heb ik het ontwerp iets aangepast om met de beschikbare stenen uit te komen.

Wat Ik Heb Geleerd

Ondanks de uitdagingen was dit een enorm leerzame klus. Ik heb veel geleerd over communicatie, het aangeven van grenzen en het vertrouwen op mijn eigen vaardigheden. Achteraf was de klant zeer tevreden met het eindresultaat, en ik ben blij dat ik de ruimte heb gekregen om te leren tijdens het proces. 

Jullie zijn natuurlijk benieuwd naar de kosten en tijdframe. Onder aan de streep heeft deze klus mij 9 dagen geduurd waarvan ik er 3 gefactureerd heb plus het halen en brengen van grond en zand. Dus zonder cijfers te nomen, heeft de klus mij uiteindelijk gekost.